fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
Promotion 3

Zajęcia adaptacyjne

Zajęcia adaptacyjne

 

Dla naszych podopiecznych pierwsze dni w Punkcie Przedszkolnym są niezwykle trudne. Moment przekroczenia przez dziecko progu przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem w życiu całej rodziny, dlatego warto się do tego  jak najlepiej przygotować. Aby złagodzić stres, dla dzieci i rodziców organizujemy w naszej placówce zajęcia adaptacyjne.  Zależy nam na tym, by dziecko czuło się w placówce dobrze, bezpiecznie i komfortowo a rodzice mogli zająć się w tym czasie spokojnie swoimi codziennymi obowiązkami, bez obaw o swoją pociechę. Pragniemy by przygoda z przedszkolem była dla całej rodziny cudownym wspomnieniem na całe życie.
 



PROCES ADAPTACJI DZIECKA W PLACÓWCE W NPP EFFECTIS

Uwaga: Każde dziecko proces adaptacji przechodzi inaczej.

Poniższy plan jest planem przykładowym.

 

 

Dzień 1

  • Czas trwania: ok. 1 - 1,5 godz.
  • Rodzic wchodzi z dzieckiem do przedszkola (w sytuacji lęku separacyjnego – sali). Terapeuta nawiązuje relację z rodzicem i dzieckiem. Terapeuta dowiaduje od rodzica wszelkich pomocnych podczas pracy z dzieckiem informacji oraz stara się obserwować dziecko.
  • Jeśli dziecko wykazuje gotowość terapeuta może poprosić rodzica o opuszczenie sali.
  • W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista ( w wyjątkowych sytuacjach - w przypadku lęku separacyjnego – rodzic)

 

Uwaga: Rodzic na prośbę terapeuty czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę.

 

 

Dzień 2

  • Czas trwania: ok. 1,5 - 2 godz.
  • Rodzic wchodzi z dzieckiem do przedszkola (Sali). Terapeuta nawiązuje relację z dzieckiem i stara się być dla niego wzmocnieniem tzn. stara się być na tyle atrakcyjny poprzez aktywności i zabawki, aby rodzic mógł wyjść z przedszkola (Sali).
  • W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista, (w wyjątkowych sytuacjach - w przypadku lęku separacyjnego - rodzic ok.30min.).

 

Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.

 

 

Dzień 3

  • Czas trwania: ok. 1,5 - 2,5 godz.
  • Rodzic zostawia dziecko przy wejściu do przedszkola (Sali), żegna się z dzieckiem i zamyka drzwi. Dziecko zostaje w sali z terapeutą. Terapeuta kontynuuje nawiązywanie relacji z dzieckiem i sprawdza jego umiejętności poprzez zabawę.
  • W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista.

 

Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.

 

 

Dzień 4

  • Czas trwania: ok. 2 - 3 godz.
  • Rodzic zostawia dziecko przy wejściu do przedszkola (Sali), żegna się z dzieckiem i zamyka drzwi. Dziecko zostaje w sali z terapeutą. Terapeuta kontynuuje nawiązywanie relacji z dzieckiem i sprawdza jego umiejętności poprzez zabawę. Terapeuta stara się wprowadzić dziecko do grupy przedszkolnej (bawi się z dzieckiem obok innych dzieci, siada z dzieckiem w kręgu wśród innych dzieci, pomaga nawiązać relację z innymi dziećmi).
  • W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista oraz w zależności od prowadzonych zajęć/terapii grupa dzieci z opiekunami.

 

Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.

 

 

Dzień 5

  • Czas trwania: ok. 3 godz. - czas planowanego pobytu w przedszkolu
  • Rodzic zostawia dziecko przy wejściu do Przedszkola (Sali), żegna się z dzieckiem i zamyka drzwi. Dziecko zostaje w sali z terapeutą. Terapeuta kontynuuje nawiązywanie relacji z dzieckiem i sprawdza jego umiejętności poprzez zabawę (Terapeuta w zależności od prowadzonych zajęć/terapii wprowadza dziecko do grupy przedszkolnej: bawi się z dzieckiem obok innych dzieci, siada z dzieckiem w kręgu wśród innych dzieci, pomaga nawiązać relację z innymi dziećmi). Terapeuta pomaga dziecku poznać zasady i plan dnia obowiązujący w przedszkolu.
  • W sali znajdują się: dziecko, terapeuta oraz w zależności od prowadzonych zajęć/terapii grupa dzieci
    z opiekunami.

 

Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.

 


 

Czas trwania i forma spędzania zajęć adaptacyjnych, zależy od potrzeby, możliwości i funkcjonowania dziecka. Z każdym dniem terapeuta stara się wydłużyć czas pobytu podopiecznego w placówce do czasu deklarowanego przez rodzica w umowie o świadczeniu usług przedszkolnych.

 


 

Ważne:
 

  1. Po każdym pobycie dziecka w przedszkolu, terapeuta przekazuje informacje zwrotne opiekunowi dziecka i ustala na bieżąco godzinę przyjścia dziecka następnego dnia.
  2. Jeśli dziecko pozostaje w placówce ponad 1,5 godz., Rodzic powinien zaopatrzyć dziecko w przekąskę.
  3. Woda pitna jest dostępna dla dziecka w każdym momencie, podczas pobytu w przedszkolu.
  4. Przyszły przedszkolak „Effectis” powinien być zaopatrzony w kapcie na zmianę oraz pieluchy jeśli dziecko z nich korzysta.

 


 

Kilka złotych myśli:
 

  1. Pozytywne nastawienie Rodzica do placówki i nowego otoczenia daje dziecku poczucie bezpieczeństwa    
  2. Zapoznajmy dziecko z planem: kiedy zaczyna się czas w przedszkolu, kiedy wrócimy do domu, co robimy potem.
  3. Pożegnanie Rodzica z Dzieckiem jest przepełnione spokojem oraz zdecydowaniem. Spokój Rodzica udziela się dziecku.
  4. Stałość planu pozwala dziecku szybciej zaadoptować się do nowej rzeczywistości.
  5. Do przedszkola wchodzimy razem. Staramy się by dziecko postawiło pierwszy radosny i spokojny krok razem z nami.
  6. Pozwalamy na samodzielność już od pierwszego dnia. Dziecko chce, abyśmy czuli, że jesteśmy z niego dumni.
  7. Przed otwarciem drzwi sali życzymy dziecku dobrego dnia.
  8. Pożegnania najlepiej jak najkrótsze. Stanowczo, łagodnie ale bez lęku.
  9. Nie mówimy o dziecku w jego obecności.
  10. Staramy się słuchać dziecka. Ono zawsze pragnie naszej uwagi, koncentracji tylko na nim.  
     

Nasz adres

Niepubliczny Punkt Przedszkolny Effectis (NPP Effectis)

URSYNÓW - KABATY

ul. Pod Lipą 1 lok. U-2, 02-798 Warszawa

MOKOTÓW - SŁUŻEW

ul. Modzelewskiego 8 lok. U-1, 02-679 Warszawa, domofon 890

biuro@effectis.edu.pl

+48 505 868 502

+48 515 591 870